مهاجرت

۱۰۸ بازديد

به زبان ساده و عامیانه مهاجرت را می توان حرکت از مکانی به مکان دیگر تعریف کرد و راجب همه موجودات زنده صدق می کند. اما درباره انسان ها، همه ساله افرادی از محل زندگی فعلی خود تصمیم به مهاجرت به شهر یا حتی به کشور دیگر می گیرند که این امر به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به امنیت، جمعیت، حقوق بشر، فقر یا تغییر اقلیم اشاره کرد.

در این مقاله سعی داریم تا دلایلی که افراد تصمیم به مهاجرت می گیرند را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی دلایل مهاجرت

مردم به دلایل زیادی تصمیم به مهاجرت می گیرند اما دلایل عمده ای که روی این تصمیم آنها اثر دارد، عوامل فشار است که اینها نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

عوامل سیاسی اجتماعی

یکی از عواملی که باعث اقدام برای مهاجرت می شود، عوامل سیاسی اجتماعی است. آزار و شکنجه به دلیل قومیت، مذهب، نژاد، سیاست یا فرهنگ می تواند مردم را به ترک کشورشان تشویق کند. یکی از عوامل اصلی جنگ، درگیری، آزار و اذیت دولت یا خطر قابل توجهی از طرف آنهاست.

افرادی که از درگیری مسلحانه، نقض حقوق بشر یا آزار و شکنجه فرار می کنند، به احتمال زیاد پناهجویان بشردوستانه هستند. این امر در جایی که آنها مستقر می شوند تاثیر خواهد گذاشت زیرا برخی از کشورها نسبت به سایر کشورهای رویکردهای آزادی خواهانه تری نسبت به مهارجان بشردوستانه دارند. در وهله اول این افراد مستعد که به نزدیکترین کشور امن که پناهجویان را می پذیرد نقل مکان کنند که به عنوان مثال این موضوع درباره کشورهای سوریه، عراق و افغانستان صدق می کند.

در سال های اخیر مردم از درگیری، وحشت، جنگ و آزار و اذیت در خانه اقدام به فرار و پناهنده شدن به کشورهای اروپایی کردند. در سال 2019 حدود 295 هزار پناهجو، در اتحادیه اروپا وضعیت حفاظت دریافت کردند و به کشورهای این حوزه پناهنده شدند.

 

عوامل جمعیتی و اقتصادی

عوامل دیگری که در مهاجرت انسان ها نقش دارد، عوامل جمیعیتی و اقتصادی است. تغییر جمعیت، نحوه حرکت و مهاجرت افراد را مشخص می کند. مواردی همچون جمعیت در حال رشد یا کاهش و پیری یا جوانی، رشد اقتصادی و فرصت های شغلی در کشورهای مبدا یا سیاست های مهاجرت در کشورهای مقصد تاثیر به سزایی در مهاجرت انسان ها دارد.

مهاجرت جمعیت و اقتصادی، با استاندانداردهای کار و بیکاری و سلامتی کلی اقتصاد کشور ارتباط مستقیم دارد. عوامل کشش شامل دستمزد بالاتر، فرصت های شغلی بهتر، سطح زندگی بالاتر و فرصت های آموزشی می‌شود. اگر شرایط اقتصادی مطلوب نباشد و در معرض خطر کاهش بیشتر باشد، احتمالا تعداد بیشتری از افراد به کشورهای های با چشم انداز بهتر مهاجرت خواهند کرد.

بر اساس سازما بین المللی کار سازمان ملل، کارگران مهاجر تعریف شده به عنوان افرادی که با هدف اشتغال مهاجرت می کنند در سال 2019 حدود 164 میلیون نفر در سراسر جهان بوده و تقریبا دو سوم این آمار مهاجران بین المللی را نشان می دهد.

 

عوامل محیطی

از دیگر عوامل تاثیر گذار در امر مهاجرت می توان به عوامل محیطی اشاره کرد. محیط زیست همیشه عامل مهاجرت بوده و هست زیرا مردم از بلایای طبیعی مانند سیل، طولان و زلزله فرار می کنند. با این حال انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث تشدید حوادث شدید آب و هوایی شود به این معنی که افراد بیشتری می‌توانند در حال مهاجرت باشند.

طبق گفته سازمان بین المللی مهاجرت، مهاجران محیط زیستی کسانی هستند که به دلیل تغییرات ناگهانی یا تدریجی در محیط که بر زندگی یا شرایط زندگی آنها تاثیر منفی می گذارد، آنها را مجبور و موظف به ترک خانه‌های عادی خود به طور موقت یا دائم در داخل کشورشان یا خارج از آن می کند.

برای آینده پیش بینی می شود که تعداد مهاجران زیست محیطی در سراسر جهان به دلیل عوامل مانند رشد جمعیت، فقر، حاکمیت، امنیت انسانی و تعارضات که بسیار تاثیرگذارند، افزایش پیدا کند.

 

انواع مهاجرت

افرادی که تصمیم به مهاجرت می گیرند، از راه متفاوتی می توانند برای مهاجرت اقدام کنند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری به این صورت تعریف می شود که افراد کشور محل اقامت خود را به قصد کار و اشتغال به مقصد  کشور دیگر ترک می کنند. میلیون ها نیروی کار مهاجر در سراسر جهان وجود دارد که اکثر آنها را مهاجران بین‌المللی تشکیل داده اند. این افراد مهاجرانی هستند که به صورت داخلی در مرزهای کشور حرکت می کنند، از مناطق روستایی به مراکز شهری می روند و از مرزهای ملی خارج می شوند.

 

پناهندگی یا مهاجرت اجباری

پناهندگی یا مهاجرت اجباری زمانی اتفاق می افتد که اتفاقاتی همچون خشونت عمومی، نقض حقوق بشر یا بلایای طبیعی یا انسانی رخ داده باشد.

تعداد پناهندگان و آوارگان اجباری در 10 سال اخیر حدود 50 درصد افزایش داشته است به طوری که از هر 100 نفر 1 نفر پناهنده می شود.

 

قاچاق انسان و بردگی مدرن

قاچاق انسان و یا به عبارت دیگر بردگی مدرن به صورت اقدام یا روش انتقال غیرقانونی مردم از یک کشور یا منطقه به کشور دیگر با هدف کار اجباری یا استثمار جنسی تعریف می شود.

بسیاری از انسان ها در این راه جان خود را از دست می دهند و تعداد اندکی هستند که از این طریق توانسته‌اند به یک کشور دیگر فرار کنند.

 

مهاجرت محیط زیستی

مهاجرت محیطی به این صورت تعریف می شود که شخص به طور موقت یا به طور دائم در داخل کشور یا خارج از کشور خود اقدام به مهاجرت می کند.

 

 

در این مطلب به موضوع مهاجرت و دلایل آن و همچنین انواع مهاجرت پرداخته شد که امیدواریم از آن استفاده کرده باشید. در مقالات بعدی سعی داریم تا انواع ویزاهایی که برای مهاجرت استفاده می شود را معرفی کنیم.

 

 

منبع

https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/z8x6wxs/revision/4

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.